Saturday 30 July 2011

BAHAYA KEZALIMAN

A. KEZALIMAN ADALAH TABIAT MANUSIA


Zalim, apa itu zalim?, Zalim adalah prbuatan yang tercela,dosa besar dan penderitaan yang besar,sifat yang buruk.merosak agama ,menghilangkan kebaikan, menghasilakan keelekaan dan musibah,mengakibatkan permusuhan dan pertikaian,membuahkanrasa diri dan dengki menyebabkan putusnya hubungan dan berdosa serta berubah hidup manusia  menuju penderitaan,kegelapan dan bencana

Demi  Allah  sesungguhnya kezaliman itu adalah terela. Orang yang berbuat keburukan adalah orang yang membuat zalim. Hanya kepada yang maha kuasa pada hari kiamat kita bertemu
Dan hanya kepada Allah-lah berkumpulnya orang-orang bermasaalah,Akan kamu ketahui wahai orang yang zalim ketika itu bertemu, Nanti dihadapan Tuhan siapa yang terela.


Zalim adalah tabiat manusia dan watak yang terkandung dalam dirinya,Allah swt berfirman ,: Dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalaim dan amat bodoh ( Al-Ahzab :72) yang sudah terkandung dalam diri manusia adalah zalim dan bodoh keuali oarang yang Allah berikan keimanan dan ketaqwaan ilmu petunjuk serta keadilan.


DEFINASI ZALIM DAN JENIS-JENIS :


Zalim ertinya melampaui batas menempatkan sesuatu bukan pada tempatnya.

Zalim ada banyak maam dan gambaran serta jenisyang sangat banyak pula, namun mungkin boleh kita golongan kedalam tiga hal ;

1. Zalim seorang manusia terhadap dirinya dengan menyekutukan Allah

2. Zalim seorang manusia kepada dirinya dengan berbuat  maksiat kepada Allah

3. Zalim seorang manusia kepada orang lain sesama  manusia

ALLAH BERFIRMAN DALAM AYAT AL-MAIDAH-48 YANG BERMAKSUD :


Sesungguhnya orang mempersekutuka ( sesuatu dengan) Allah maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga dan tempatnya ialah neraka,tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolong pun.


Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik dan dia mengampuni segala dosa yang selain dari syirik itu ,bagi sesiapa yang dikehendakinya. Barang siapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguhnya ia telah berbuat dosa yang besar.
( an-Nisa` -48 )


Dari sebahagian perbuatan syirik yang paling besar yang membuatnya keluar dari agama adalah mendekatkan diri kepada orang-orang yang sudah mati,baik para wali,orang-orang salih dan sebagainya. Iaitu dengan berdoa dan meminta tolong kepada mereka memberikan sesajian dan sembelihan bagi mereka, mengelilingikuburannya,bersumpah atas nama merekadengan maksud mengangungkanserta meyakini bahawa mereka  boleh memberikan manfaat mahupunmudarat terhadap mereka.

Bahagian kedua adalah zalimnya seorang hamba kepada dirinya dengan berbuat maksiat kepada Allah dan tidak mentaatinya kerana Allah s.w.t. atas hambanya agar mereka menyembahkan kepadanya,bertauhid kepadanya serta bersyukur kepadanya dan tidak mengkufuri-nya. Jika mereka melanggarinya maka mereka termasuk orang-orang yang zalim.

Allah berfirman  :
 " Barang siapa yang melanggar hukum-hukum allah mereka itu adalah orang yang zalim " (al-baqarah-229 )

" Itulah hukum-hukum Allah dan barang siapa yang melanggar hukum-hukum Allah, maka sesungguhnyadia telah berbuat zalim terhadap dirinya sendiri. Kamu tidak mengetahui barangkali Allah mengadakan sesudah itu suatu hal yang baru.

Ertinya berbuat buruk terhadap dirinuya iaitu dengan menjerumuskannya kedalam kebenian dan kemurkaan Allah dan juga seksaan-nya.

Maka tidak dibolehkan bagi seorang hamba siapapun menzalimi sesama dan memberikan mudarat kepada mereka, berbuat kejahatan,melanggar kepentingannya, melangarkan kehormatannya tidak juga dibolehkan menghalangi hak-hak mereka dan memburukkan hak milik mereka,lalaimdalam  melaksanakan kewajipan kepada mereka, sesungguhnya manusia adalah makhluk Allah., orang paling diintai Allah swt adalah orang yang palingerguna bagi orang lain, orang yang paling baik adalah dia yang paling boleh melakukan kemaslahata dan kebaikkan bagi orang lain.

Allah s.w.t. telah mewajikan kepada orang yang beriman agar menjadi saudara dan saling mencintai, saling mengasihani,satu sama lain,saling berhubung dan menyebarkan kasih sayang. Rasulullah s.a.w.  bersabda : " Belumlah beriman salah satu dari kalian sampai menintai saudaranya sebagaimana menintai dirinya sendiri.

Moga-moga kita dapata pengajarannya .--Amin .

























No comments:

Post a Comment