Friday 29 July 2011

ISLAM MENEGAH MENGUMPAT DAN MENGAIBKAN SESAMA ISLAM

Assalamualaikum. kepada umat Islam keselurahannya, agar kita  dapat muhasabah diri dan insaf apa yang kita lakukan samada kita sedar atau tidak .. semoga kita beroleh keimanan yang sewajarnya...Kembalilah kepangkal jalan danbertaubat sebelum terlambat. Tertutama pihak tertentu cuba memesongkan akidah umat islam dimalaysia ini.

Kita tidak tahudari mana sumber hukum yang dicanangkan oleh pihak tertentu sehin gga berani mengeluarkan pendapat bahawa mengumpat dan mencaci sesama islam dibolehkan. Sedangkan dalam hukum Islam telah jelas bahawa : Mengumpat adalah dosa besar dan ya lebih berat dari dosa berzina...( Maksud hadis riwayat Ibnu Abi Dunya dan Abu Syeikj dari Jabir bin Abi Said ).

Diantara sebab dosa mengumpat lebih besar daripada dosa berzina ialah, orang berzina jika ia bertaubat dari dosanya ALLAH akan ampuni, terutama nya sesama islam,jika bertaubat dan memohon ampun,ALLAH tidak akan ampun selagi ia tidak memohon maaf kepada orang yang diumpatkan itu.

FIRMAN ALLAH YANG BERMAKSUB ;


DAN JANGANLAH KAMU MENGUMPAT AKAN SEBAHAGIAN YANG LAIN. APAKAH KAMU SUKA SALAH SEORANG DARIPADA KAMU MAKAN DAGING SALAH SEORANG DI ANTARA SAUDARA KAMU SENDIRI SUDAH MATI? MAKA PASTILAH KAMU JIJIK. OLEH ITU BERTAQWALAH KAMU KEPADA ALLAH. SESUNNGGUHNYA ALLAH MAHA PENERIMA TAUBAT LAGI PENYAYANG.


Sebagai penjelasan tentang kedudukan mengumpat,brikut dipetik keterangan Al-Quran dan Al Hadis srta dasr berkaitan dengan larangan dan dosanya.. Dalam ayat Alquran ,ALLAH mengancam terhadap orang yang mengumpat akan dimasukkan kedalam Neraka Wail.

SABDA NABI SAW  YANG BERMAKSUD  ;  SESUNGGUHNYA ORANG MENGUMPAT DAN MENGADU DUMBA,IA TELAH MEMUSNAHKAN IMANNYA SEPERTI PETANI MENEBANG(MEMUSNAH) POHON (TANAMANNYA) -( Riwayat As Fahami )

SABDA NABI LAGI :  WAHAI GOLONGAN UMAT,SESIAPA YANG LIDAHNYA TIDAK BOLEH MENYELAMATAKAN ORANG LAIN(DARI UMPATANNYA) MAKA TIDAK AKAN MASUK IMAN KEDALAM HATINYA. SESUNGGUHNYA SIFAT ORNG MUSLIM ITU TIDAK MENGUMPAT DAN TIDAK MENDEDAHKAN AIB DAN KEBURUKAN SESAMANYA. SESUNGGUHNYA SIFATNYA ORANG MUSLIM ITU TIDAK MENGUMPAT DAN TIDAK MENDEDAHLKAN AIB DAN KEBURUKAN SESAMANYA. SESUNGGUHNYA SIAPA YANG MENDEDAHKAN AIBSAUDARA ISLAMNYA MAKA ALLAH AKAN BONGKARKAN AIBNYA,WALAUPUN DILAKUKAN DIDALAM RUMAH DAN BILIK YANG TERTUTUP RAPAT. - (Riwayat Abu Daud)

Jadi dalam perkara diatas pengajaran bagi kita bahawa ada pihak tertentu yang suka mengumpat atau mencaci dan mengejek maka taianya melakukan dosa besar. Secara keselurahanya dia bukan mengamalkna  ajaran islam sebenarnya
an selama  ini pihak tertentu mengatakan bahawa pihak kerajaan tertutama UMNO dan BN kononnyat terlibat tentang skandal dan bersikap nepotisma dan kronisma tetapi secra ad papun mereka itu juga sama kadang lebih dari apa yang dibuatnya kepada mereka yang bercakap.

INSAFLAH DAN BRTAUBATLAH UMAT ISLAM KU .










No comments:

Post a Comment